Tuesday, March 20, 2007

DMZ

De geschiedenis van de Vietnamoorlog zal ik jullie besparen maar voor Leen en mijn hebben Viet Cong, Ho Chi Minh Trail en Agent Orange na een bezoek aan de Demilitarised Zone (DMZ) geen geheimen meer.
De Demilitarised zone vormde vroeger de scheiding tussen Noord en Zuid en ligt rond de Ben Hai River. Het was verboden om deze zone te bombarderen. Tegenwoordig ligt dit gebied bezaaid met rijstvelden maar er zijn nog talrijke kraters van bominslagen te zien.
We bezochten de Ho Chi Minh Trial, een vroegere Amerikaanse militaire basis en de Vinh Moc Tunnels waar de mensen uit de dorpen in de buurt gedurende vijf jaar onder de grond leefden om te schuilen voor de bombardementen.



Het was interessant om de dingen eens vanuit een niet-Westers standpunt te bekijken. Als ik hier geweest was voor mijn examen Internationale Politiek sinds 1945, zou ik de Vietnam- en Korea-oorlog nooit door elkaar gehaald hebben.

No comments: