Friday, February 5, 2010

Borstvoeding afbouwen

Een kleine twee maanden geleden keek ik nog stiekem uit naar het moment dat we flesjes zouden gaan geven. Het was niet altijd gemakkelijk om Jef aan de borst te leggen, ik had last van pijnlijke tepels en de nachten waren heel vermoeiend. Maar ik wou volhouden en geleidelijk aan ging het aanleggen beter, de pijn verdween en Jef begon langer en langer te slapen. Het borstvoeding geven werd echt een fijn moment, dicht bij elkaar, gewoon naar hem kijken. Binnen een kleine maand moet Jef naar de crèche, dus het moment om de borstvoeding af te bouwen is aangebroken en eerlijk gezegd, ik heb het er moeilijk mee. Na drie maanden moet ik mijn kindje al een klein beetje loslaten. Mijn verstand zegt dat het praktisch gezien het makkelijkst is om volledig op flesjes over te schakelen, maar het liefst van al zou ik mijn kleine ventje voor altijd aan de borst willen houden, altijd dicht bij mij zodat ik hem kan beschermen tegen de boze buitenwereld!

Bij het eerste flesje dat we een tijdje geleden al probeerden was ik stiekem een beetje blij dat hij er niet zoveel van wou drinken, dat het toch niet even lekker was als mama's melk. Maar sinds gisteren zijn we dan toch écht begonnen met het overschakelen. De voorlaatste voeding van de dag komt uit een flesje, voorlopig gaat dat nog gepaard met groot verdriet met echte traantjes en het mondje blijft koppig stilstaan. Na lang aandringen is er gisteren toch 25 ml uit het flesje geraakt en vandaag al 50, we komen er wel!

Meer informatie over borstvoeding en het afbouwen van borstvoeding op www.borstvoeding.com

5 comments:

MiMaMaayo said...

Hallo Els,

ik ben een volkomen vreemde voor jullie en kwam per ongeluk bij jullie weblog terecht. Het raakte me wat je schreef over het genieten van het borstvoeding geven en nu dan de beslissing over te stappen op flesvoeding. Het gaat me natuurlijk eigenlijk helemaal niks aan, maar toch kwam de vraag bij me op: Waarom niet kolven en dan borstvoeding met de fles geven? Zo kan je nog wat langer doorgaan met het genieten van het geven borstvoeding...

Els said...

Hey Marjolein,
bedankt voor je reactie! Om verschillende redenen zie ik het niet helemaal zitten om overdag af te kolven. Ik heb er wel al over gedacht om 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding te geven maar ik weet niet of dit praktisch haalbaar is. Heb jij hier ervaring mee? Of misschien andere mensen die dit lezen?
Els

Linde said...

Hey Els,

's morgens en 's avonds bv geven, dat gaat echt nog wel hoor. Herken het gevoel dat je schrijft trouwens volledig... Maar heb bij Iris gelukkig ook nog een tijdje kunnen doorgeven, maar overdag afkolven lukte voor mij ook niet onmiddelijk! Trouwens als je Jef flesjes geeft met poedermelk is het best dat jij in het begin uit de buurt bent... anders weet hij wel wat hij verkiest ;-)... en meestal hebben de papa's meer succes!

Mira said...

Dag Els,

Je kan perfect enkel 's morgens en 's avonds borstvoeding geven en overdag dan flesjes met poedermelk als je het kloven niet ziet zitten. Bij Timo is dat ook lang goed gegaan zo, hij kreeg dan overdag vaste voeding. Wel moet je dan in het weekend eens een extra borstvoeding geven zodat de melkproductie af en toe extra gestimuleerd wordt. Veel succes! Ben benieuwd hoe Jefke zal reageren. Bij Yana pakte het geen verf zij nam drie maal de fles en weigerde daarna elke andere fles-poging.

Els said...

@ Linde: mijn mama en Mark hebben de eerste flesjes gegeven, ik ben toen uit de buurt gebleven want anders keek hij mij aan met zo'n zielige oogjes van "je bent hier nu toch waarom moet ik dan van die vieze melk uit een fles drinken?"
@ Mira: bedankt voor de tips! Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik zal doen, maar ik heb nog even tijd en dankzij de ervaringen van anderen zal ik zeker een keuze kunnen maken waar ik achteraf geen spijt van heb!