Saturday, February 12, 2011

De lekkerste worteltaart

Elke maand komen we één keer samen met onze vroegere klas van het CLT om ons Spaans nog eens van onder het stof te halen en naar goede gewoonte neem ik dan een zelfgebakken taart mee. De vorige keren haalde ik mijn inspiratie telkens bij Jeroen Meus, voor de appelkruimeltaart en de amandelperentaart. Iedereen had dan ook verwacht dat ik vandaag met de tiramisutaart die vrijdag op tv was zou afkomen. Daar had ik ze goed liggen met mijn wortelcake uit "a piece of cake" van Leila Lindholm - voor de tiramisulovers had Hilde gelukkig voor een heerlijke versie met speculaas gezorgd.

Mijn versie van de wortelcake:

Ingrediënten:

Voor de cake:
2 eieren
100 gram bruine suiker
175 gram kristalsuiker
175 gram bloem
1 zakje vanillesuiker
1 eetlepel bakpoeder
1,5 theelepel kaneel
0,5 theelepel gemberpoeder
mespunt zout
150 ml zonnebloemolie
450 gram geraspte wortels

Voor het glazuur:
75 gram boter
250 gram poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
rasp van een halve citroen
100 gram mascarpone

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 160°C
- Klop de eieren luchtig met de suiker
- Meng alle andere droge ingrediënten onder het eimengsel
- Voeg de zonnebloemolie en geraspte wortels toe
- Bak gedurende 55 minuten
- Laat de cake afkoelen en bestrijk met het glazuur

2 comments:

Hilde said...

Ik ben er vorige week eindekijk eens toegekomen om de cake te proberen: had een tractatie nodig voor op het werk. Ze viel daar in de smaak, het dieet van sommigen werd snel aan de kant gezet... Dank je wel voor het recept!

Els said...

Dag Hilde, leuk om van je te horen en fijn dat de cake in de smaak viel. Tot binnenkort! Groetjes