Friday, June 13, 2014

Jamie in 15 minuten - favorieten

Ik ben nog altijd bezig met mijn kookboekenexperiment: een week lang koken uit elk van mijn kookboeken. De "Chocoladebijbel" en "De magie van taart" bleven voorlopig onaangeroerd, we konden toch niet twee weken aan een stuk elke dag taart eten, bij de volgende verjaardagen worden die zeker nog eens bovengehaald. Bij de "Geheimen van de rode lantaarn" ben ik afgehaakt bij de ingrediënten (onder andere een halve geit), dit kookboek is er toch eerder eentje voor de verhalen. Bij Jamie in 15 minuten was het dan weer moeilijk om slechts enkele recepten te kiezen, daarom mocht dit kookboek wat langer blijven.

Met dit kookboek zou je overheerlijke, voedzame en supersnelle gerechten op tafel krijgen in niet meer dan 15 minuten. Mij is het in die tijdspanne niet gelukt. Als je weinig werkruimte hebt, wil vermijden dat je achteraf nog 2 uur opruimwerk hebt en kinderen rond je hebt hangen, duurt het wel wat langer, maar snel is het in ieder geval. Jamie heeft een aantal technieken die ik intussen reeds meermaals gebruikt heb: kip samen met kruiden en een eetlepel polenta tussen bakpapier leggen en met een deegroller tot een dun lapje slaan of verschillende ingrediënten zoals kruiden, ui, look, pepers, paprika, tomaat samen in de blender doen en je hebt meteen een lekker sausje.

Dit zijn mijn favoriete recepten uit "Jamie in 15 minuten":

Caesarsalade (p. 50)
Chili con carne met gehaktballen (p. 58)
Vistajine met wortelsalade en couscous (p. 158)
Fusilli met worstjes en salade (p. 176)
Farfalle met paddenstoelen en salade (p. 196)

Op de site van Jamie Oliver vind je ook enkele recepten uit het boek.

No comments: