Wednesday, November 17, 2010

Wist je dat...

... eitjes voor biscuitdeeg gedurende tien minuten geklopt moeten worden met de mixer? Ik niet hoor, en mijn kookboek had het mij ook niet verteld. Uiteraard had ik weeral niet op voorhand geoefend om de verjaardagstaart voor Jef te bakken, maar ik had gelukkig wel voldoende voorraad ingeslagen: 20 eieren, 2 pakken suiker en 3 dozen zelfrijzende bloem.

Na de eerste poging, kwam de biscuit uit de oven met een dikte van zo'n 3 cm (voor de absolute bakdummies: niet goed dus). Gelukkig was er nog het Libelle forum, ik was blijkbaar niet de enige met biscuitproblemen. Onder het topic "mislukte biscuits" vond ik minstens 30 tips terug om mijn bakavontuur tot een goed einde te brengen. De eitjes een tijdje in warm water leggen, minstens 10 minuten wit schuimig kloppen en de oven niet meteen opmaken na het bakken was voldoende om de biscuit tot ongekende hoogtes to doen rijzen, yes!

De decoratie, dat was nog een ander paar mouwen. Marsepein kleuren, uitrollen en daarmee de ondertussen met banketbakkersroom en frambozen gevulde en met slagroom besmeerde biscuit bekleden. Mark vond dat het er 'artisanaal' uitzag, ik weet niet zeker of dat nu een compliment was. 't Was in ieder geval heel lekker, de mensen hebben het toch opgegeten en tegen dat Jef twintig wordt, ben ik een kei in het decoreren van taarten!

4 comments:

Mira said...

Ja, die problemen hebben wij ook allemaal moeten doorstaan! Maar oefening baart kunst ;) Maar eind goed al goed zo te zien!!

Nancy en Bart said...

Het was een mégalekkere taart!! Maak die ook maar voor de kerstbrunch! :-D

mama said...

De taart was superlekker!
Inderdaad Nancy,voor herhaling vatbaar.

Els said...

@Mira: ja, gelukkig eind goed al goed, maar van jou kan ik wel nog iets leren, wat een mooie thee-pot-biscuit zag ik daar op jouw blog zeg!

@Nancy en mama: laat de bestellingen maar binnenkomen!